Turning Dreams Into Reality

Festival, Bhang Lassi en Kamelen

Lieve iedereen,

Voor de foto's bij dit verhaal zie de website van ischa :(helaas werkt de hyperlink functie nu niet)
http://ischa.reismee.nl/fotos/111359/india-rajasthan/ (je kan deze link kopiëren in je internet browser)

Varanasi - Het is alweer een tijde geleden dat ik wat geschreven heb. We zijn zojuist na de nachttrein vanuit Agra aangekomen in de Heilige stad Varanasi. Ik hervat mijn verhaal vanaf Pushkar:

Pushkar (19 tm 23 februari) - Na Jaipur (zie vorige blog) zijn we doorgereisd naar Pushkar. Een laid-back dorp. De oude hippies en nieuwe alternatievelingen, waarvan ik mij afvroeg waar ze waren toen ik in Goa was, zijn hier blijkbaar allemaal neergestreken. We hadden geboekt bij een super schattige homestay: Cha Cha's Garden. Gerund door een Indiase man en een Engelse vrouw. Zij hebben twee beeldschone kindjes Siddhi (9 mnd) en Vin (3.5jr). De ontmoeting met dit gezinnetje maakte indruk op mij. Hoe de in Engeland opgegroeide en opgeleide vrouw nu in Sari rond liep en Hindi sprak met haar personeel. Het deed mij gelijk denken aan programma's als 'Liefde kent geen grenzen' en 'All you need is love'. Het kost wat, je westerse gewenning op geven voor het leven in het Indiase Puskhar. Ik zou dat denk ik niet kunnen...

We hadden geluk! We waren in Pushkar tijdens het Indiase fesitval Shivatri, de verjaardagsvierig van de Hindu God Shiva. We genoten van een bonte optocht door de straatjes van Puskar. Praalwagens vol dansende mensen en kinderen, geluidsboxen, versierde olifanten, drumbands, Indiase fanfares, bloemenwagentjes waar kinderen handen vol oranje bloemetjes gooiden richting toeschouwer en feestganger, met als toppunt een man verkleed als de blauwgekleurde Shiva. Het was een kleurvol schouwspel. Indiërs weten hoe ze moeten feesten! Ik heb vooral genoten van de mannen, zowel tieners en volwassenen die compleet met de Grote 'C' los gaan op de Indiase muziek. Werkelijk, Awakenings Festival (een bekend dansfeest) is er niets bij. Ze dansen, springen, klappen, breedlachend met het zweet op het voorhoofd. Dit aanzicht maakte mij ontzettend vrolijk.

Pushkar is gemoedelijk. Een mix van relaxte locals, oude hippies, motorbikers, backpackers en velen Hindu's die van buiten Pushkar komen voor het Pushkar meer. Dit meer, temidden van de stad, is een pelgrimsoord voor de Hindu's en velen komen hier heen voor een heilig badderritueel en offering. Touristen worden ook aangesproken om een offering te komen doen. In de Lonely Planet lazen wij al dat dit niet kosteloos is en dat er een donaties wordt gevraagd. Zo ook kregen wij een schaal met offeringen in ons hand gedrukt (die o.a. bestond uit bloemen, rijst, suiker, gekleurd poeder en een geluksbadje- die ook wel het Puskar Passport wordt genoemd). We waren een beetje terughoudend. Maar onder het mom van: 'Holi place. No money, Only donation if you like' werden we gescheiden en ik werd meegenomen door een jongen van de Brahma kaste (priester kaste) naar de rand van het meer. Er werd uitgelegd dat deze plek heilig was en dat dit een 'karma' moment was voor geluk en bezinning. De offering werd uitgelegd en door mij uitgevoerd. Met een brede glimlach werd vervolgens een donatie van 1000 ruppee gevraagd (= ongeveer gelijk aan onze daguitgave). Ik keek de jongen vol ongeloof aan en zei dat dat teveel was en dat ik met Ischa wilde overleggen. Met dezelfde glimlach werd verteld dat dit karmatijd is en dat je dan alleen moet beslissen. Dit ritueel bracht geluk voor jouw en zijn familie- en 500 ruppee zou ook goed zijn.

Dit was the turning point. Ik vind het werkelijk verschrikkelijk dat mensen zoals deze jongen zich achter hun geloof verschuilen om geld af te troggelen van touristen. Ik weigerde geld te geven en zei dat ik terug wilde naar Ischa. Ischa's priesterman was iets vriendelijker en zei dat we zelf konden belissen welke donatie we deden. 200 ruppee was meer dan voldoende vonden wij. Tot nu heb ik nog steeds een bittere nasmaak als ik terug denk aan deze 'heilige offering'. Ik vind een donatie doen niet erg, maar de manier waarop een heilig karmamoment in relatie wordt gebracht met geld (veel geld) heeft niets meer te maken met de Hindu religie. Religie gebruiken als wapen vind ik erg kwalijk. Helaas gebeuren deze dingen hier wel dagelijks...

Jodhpur (23 tm 25 februari) - Na Pushkar boekten we een private bus naar Jodphur (die uiteraard gewoon een crowded local bus bleek te zijn ;-), India-oh-India, maar ja zelfs die irritatie went). Jodphur, de blauwe stad. En blauw dat is het echt! Vanaf ons roof-top restaurant van het Guest House hadden we een betoverend uitzicht over de blauwe huisjes. In een vogelvlucht enkele hoogte punten van ons verblijf. Het bezoek aan het Jodhpur Fort! Vergezeld door De Koreaan 'Jimmy' (Of Jim Lei of iets in die richting) hebben we het fort van de oude Maharaja (Indiase Jodhpur Koning) verkend wat ongelooflijk mooi was met als kers op de taart het uitzicht over de blauwe stad! Zie de foto's, dan begrijpen jullie waar ik het over heb. Twee andere hoogte punten van ander kalieber waren het bezoek aan de Omelette Man! Een oud mannetje die per dag 1500 eieren gebruikt om al zijn klanten te voorzien van de meeste lekkere omeletten! Epic! Met als toetje een ongekend lekkere Safraan Lassi bij een van de bekendere lassi tenten in de staat (misschien wel India). Lassi is een typische Indiase zuivel drank die bestaat in elke variant. Die bij deze tent zo dik was, dat je een lepel nodig had om hem op te eten! Een smaakexplosie van melk, yogurt, limoen, vanille, safraan. Van mij mogen ze een lassitent openen op de Dam!

Jaisalmer (26 tm 29 februari) - Deze kleine woestijnstad heeft iets magisch. Het is voor India hier heerlijk rustig. Op de eerste dag in deze stad hebben we een bezoek gebracht aan de Government Approved Bhang Shop. We zouden geen echte Amsterdammers zijn om deze over te slaan. Bhang is vergelijkbaar met marihuana, maar dan een lichtere en uitsluitend natuurlijk bewerkte variant. In de reisgids stond dat dit dé veilige plek is om dit, nationaal beroemde drankje, te proberen. Vele locals drinken, roken of eten dagelijks Bhang. Het is gelegaliseerd, voornamelijk omdat mensen uit de Hindu priesters kaste en de Baba's (spirituele mannen) dit regelmatig nemen. Het wordt gezien als een manier om in contact te komen met het Goddelijke. We werden warm onthaalt door een hele aardige vent, beter bekend als Dr. Bhang. Deze Bhang Shop heeft alle smaken Lassi's, koekjes en snoepjes met- of zonder Bhang. Zijn familie runt deze zaak al meer dan 36 jaar en zijn expert op dit gebied. En inderdaad, we hebben ons daarna wel een beetje relaxt en ontspannen gevoeld.. ;-)

Om 06.15 warm aangekleed en met een klein rugzakje op de rug stappen we de Jeep in. Ischa en ik zijn vergezeld door een Deens koppel van 20 jaar. Onze driver start de jeep. Langzaam zien we de geelbakstenen huisjes verdwijnen en overgaan in zand en struiken hier en daar. We laten de woestijnstad achter ons en komen tijdens de zonsopgang aan op de plek waar onze kamelen op ons wachten! Want jawel! Dat was dé reden van onze tocht naar Jaisalmer: Kamelen Safari! Na een Chai klaargemaakt door onze twee gidsen Punja en Somu bestijgen we ons nieuwe transportmiddel. De Thar-Woestijn is geen Sahara (wij verwachtte dus geen uitgestrekt zandduinlandschap). Toch is ook deze woestijn een echte woestijn! Na twee uur houden we een lange stop midden in het droge landschap, waar toch een aantal zandheuvels te vinden zijn. We hebben het erg naar ons zin samen met Marie-Anne en Tobias, waar we het erg goed mee konden vinden. Daar hadden we het ontzettend mee getroffen. Na drie uur bestijgen we de kamelen weer. Iets minder enthousiast deze keer, want kameelrijden doet PIJN! (vooral de rek in je liezen). Na een wat vermoeiende rit kwamen we aan bij een verzameling hogere zandduinen (toch beetje van het soort Sahara) en genoten we van de prachtige zonsondergang gevolgd door een heerlijke woestijnmaaltijd rondom het kampvuur. Die avond sliepen Isch en ik onder drie dikke dekens onder een prachtige sterrenhemel. Zo mooi en helder. Zo een hemel die je in Nederland never noooit vindt...

Er is nog zo veel meer te vertellen.. Maar om leesbaarheid van deze lappen tekst nog een beetje behapbaar te maken houd ik op voor nu. Binnen een paar daagjes volgt part II, waaronder Delhi, Agra en Varanasi - onze laatste stop in India. Over een paar dagen is het tijd voor ons volgende land: Nepal. Ik beloof over een paar daagjes volgt meer!

Voor foto's bij dit verhaal zie deze ischa's website:
http://ischa.reismee.nl/fotos/111359/india-rajasthan/

Liefs en een dikke kus

Reacties

Reacties

GCV

Wat een genoegen om met jullie mee te reizen. Ik ga die Bhang proberen! Good luck to be continued.

Oma

Wat kan jij leuk vertellen Dasha.Ik heb weer gesmuld van je verhaal.Ja meisje,zo zijn er meer die relegies gebruiken als wapen maar daar trap ik ook niet in.
Bhang geprobeert maar verstandig weer achter gelaten. Ik zorg wel voor een lassitent op de Dam als je terug bent.Ha.ha.ha. Kamelenritje,niet leuk,ook eens gedaan.Naar he het opstappen en afststijgen.
Ik wacht het vervolg af. Liefs voor beiden.

Opa Ronald

De Indiase man met een Engelse vrouw en hun twee kindertjes, hebben indruk op mij gemaakt. Heel toepasselijk koppel je dat aan 'Liefde kent geen grenzen' en 'All you need is love'.
Gelukkig hebben jullie je in deze plaats niet laten afzetten onder het mom van 'Holy place. No money, only donation if you like'.
Fijn dat jullie het goed konden vinden met de Deense koppel Marie-Anne en Tobias.
Je schrijft: "Die avond sliepen Isch en ik onder drie dikke dekens onder een prachtige sterrenhemel. Zo mooi en helder. Zo een hemel die je in Nederland never noooit vindt...". Dit is het genot van een tropische reis.

ingrid

Lieve Dasha en Ischa, weer heerlijk genoten van jullie belevenissen. Oma Corrie leest nog regelmatig jjullie brief, deze ligt op haar rollator,
liefs tante
xxx

Bart

Hee lieve das, ik ben weer helemaal bij met alle verhalen en foto's, ziet er heel chill uit en leuk om te lezen! Ik ben benieuwd naar part II haha. Groeten aan isch! xx

Nance

hai lieve Das, wat fantastisch allemaal!!!ongeloofelijk hoeveel verschillende dingen jullie meemaken, ervaren, zien, proeven, ontdekken. Echt geweldig!
Dikke kus aan jullie 2

Oma

Wat een ervaringen en indrukken hebben jullie weer opgedaan.Wat stoer dat jullie de diepte zijn ingesprongen om ook het laatste,het engste te kunnen beleven. Jullie komen rijk aan ervaringen terug. De foto's van de laatste stappen hoop ik gauw
te zien en ook wat de laatste belevenissen zullen zijn.

XXXXXX Oma

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!