Turning Dreams Into Reality

Zuid-Afrika

Zuid-Afrika - 6 april - 5 mei 2015
Ik heb het besloten. Voor ik een baan ga zoeken wil ik van mijn vrijheid gebruik maken door nog drie maanden op avontuur te gaan. '...Of ik daarvan niet één maand mee ga naar Zuid-Afrika?' Azië stond op de planning, maar een maand samen met Jelle roadtrippen door Zuid-Afrika sla ik zeker niet af. En zo kwam het dat Jelle en ik op 6 april landen in Johannesburg.
De eerste paar dagen staan in het teken van relaxen in Pretoria. We bezoeken een Lions Farm. Een fokkerij voor leeuwen die in het wild worden uitgezet. We krijgen 'les' over leeuwen. De 'wandeling' met de kleuter leeuwen en het voeden van de babyleeuwtjes waren een absoluut hoogtepunt van deze dag.
Het bezoek aan het apartheidsmuseum in Jo'burg maakte veel indruk. De afschaffing van de apartheid vond plaats in 1992. Ja. Zo kort geleden pas. Een geschiedenis met een grote invloed op een samenleving, de gevolgen zichtbaar tot vandaag. Voor een buitenstaander als ik is de huidige situatie lastig te begrijpen. Wat mij wel meteen opvalt is het grote verschil in welvaart tussen zwart en wit. Gedurende de reis wordt dit beeld alleen nog maar versterkt.
Om de volgende bestemming te bereiken moeten we een overnight doen in Swaziland. Een klein buurland van ZA. De lange autorit door Swaziland is alles behalve een straf. Dit is Afrika! Kleine hutjes, vee en boerderijtjes, omgeven door de meest prachtige natuur. ('Groots en vooral glooiend landschap' aldus Jelle's reactie op de
omgeving). Uren lang genieten wij met een lekker muziekje op de achtergrond van het landschap dat aan ons voorbij trekt.
Het is tijd voor safari. Net na zonsopgang rijden we met onze Volkswagen Polo het Hluhluwe-iMflozi park in. (Ja, probeer dat maar eens uit te spreken). Ik heb mijn schrapkaart met dieren die ik het park kan tegenkomen op mijn schoot. Het dierenspotten is begonnen. Spannend! Toch, vergt het vooral veel, heel veel geduld. Maar het loont! De groep giraffen die opeens voor ons staat maken enorm veel indruk. Dit is gewoon National Geographic, real time(!). De door ons gespotte kudde olifanten, bizons en een witte neushoorn (en nog veel andere beesten) maken onze safariervaring meer dan compleet. Het was erg speciaal dieren in het 'wild' mee te maken. The Lion King in het echt.
De enorme afstanden die je in dit land moet afleggen vergen veel tijd, maar de landschappen die aan je voorbij trekken zijn een attractie an sich. Bij het naderen van de Drakensbergen rijden we door één van de meest adembenemende landschappen die ik ooit gezien heb. Groene valleien maken plaats voor hoge bergen, tot de imposante Drakensbergketen opdoemt. Wauw! We regelen in the middle of nowhere een klein houten huisje in de tuin van een mega relaxt backpackers hotel met panorama view van de Drakensbergen. De bar, laid-back personeel, de relaxte sfeer, zwembad en inside jacuzzi maken dat Jel en ik deze plek dopen als onze favoriete plek van ZA! Met stipt op 1. Van de geplande 2 dagen, blijven wij hier 4. :)
Tijdens ons verblijf doen we een village bezoek in Leshoto. Los van onze groep komen hier geen toeristen. Echt een kijkje in de authentieke cultuur van 'rural' Leshoto. Een bezoek aan een schooltje, de lokale 'medicijnman', het drinken van lokaal gestookt ginger beer omringt door groene bergen was erg leuk.
De dag erna doen we een daghike samen met onze nieuwe vrienden uit het hotel. Een serieuze hike. Met onzemueslibars, zonnebrand, korte broek,net iets té strakke zonnebrillen, en onze(modieuze, maar niet praktische) sportschoentjes in de aanslag, ontpoppen wij ons als ervaren 'hipster' hikers. Want afritsbroeken, daar doen we niet aan! Ik krijg van Jelle nuttige hike tips die hij nog heeft onthouden van de vele hikes met familie van Gunst in de Alpen (lees: op je tenen omhoog lopen kost minder energie en altijd voeten dwars zetten bij het afdalen). Lucky me! We besluiten off-track te gaan voor canyoning (waterval beklimmen). Alle push-ups in de sportschool kwamen eindelijk goed van pas . Maar even serieus, dit was wel wéér een zeer geslaagd dagje met (uiteraard) super mooie natuur en 'wijdse' uitzichten (zoals Jelle die graag noemt).
De garden route. Of het kwam doordat de Drakensberg simpelweg niet meer te overtreffen was of omdat het 'off-season' was, de garden route maakte geen grote indruk. Plettenberg was stop nummer 1. Al was het strand mooi en de cocktails lekker... het was 'prima' maar niet immens spectaculair. Mossel Bay (aka de spookstad) was ook niet imponerend. Mede omdat er letterlijk geen hond was. Gelukkig bezitten jelle en ik samen de eigenschap ons overal wel te kunnen vermaken en dat kwam speciaal hier goed van pas. Het dagbezoek aan 'Wilderness' gelegen aan een mooi strand was trouwens wel erg de moeite waard en daar heeft de fles witte wijn ('We zijn ten slotte in het land van goede wijnen') die jelle om 11.30 bestelde nog eens goed aan bijgedragen.
'Het land van goede wijnen' konden wij zelf ondervinden in Stellenbosch. Een gebied dat bekend staat om de vele wijngaarden (maar echt veel). Het werkt ongeveer zo: Je komt aan bij een karakteristieke wijngaarde, inclusief pittoreske boerderij of super deluxe landhuis en mag voor een bedrag van ca €4 vijf verschillende wijnen 'proeven'. Dit alles in het zonnetje met super mooi uitzicht (en een additioneel kaasplankje indien gewenst). Dit was, kort gezegd, het goede leven. :-)
Vanuit de keuken uitzicht op de Tafelberg is lekker wakker worden. Jel en ik hadden een super leuke airbnb gehuurd in Kaapstad waar we een week zouden verblijven. Hoogtepunt waren zonder twijfel de lekkere restaurants waar we gegeten hebben (hoe kan het dat élke zuid-Afrikaanse kok zo lekker kan koken?). Maar ook ons bezoek aan kaap de goede hoop en The old bicuit market (een soort foodhallen, maar dan minstens 2x zo groot en hip) waren leuk. Het dieptepunt was ongetwijfeld dat wij overvallen zijn. Na het zoveelste goede diner liepen wij (per hoge uitzondering) naar huis. Dit was wel afgeraden. Voorheen deden we alles braaf met de taxi, maar die was toen niet beschikbaar. Lopen voor 1x moest toch kunnen? Het was max. 10 min lopen en de buurt was 'veilig'. Een inschattingsfout. In een donker straatje op 200m van onze voordeur werden we door twee pubers met een mes beroofd van Jelle's mobiel en wat briefgeld. Alles gebeurde in 1 minuut, bijna te weinig tijd om bang te worden. De vooroordelen over de onveiligheid in Kaapstad werden toen jammer genoeg wel bevestigd.
Hoewel Kaapstad alles heeft (lees: geweldige restaurants, mooie stranden, leuke barretjes, veel vette winkels). Ik voelde gek genoeg geen klik met deze stad. Ik weet niet precies waarom. Misschien wel omdat ik mij moeilijk kon afsluiten voor de grote verschillen in welvaart. Kaapstad wordt omringt door kilometers 'township', waar de arme zwarte bevolking woont. Wat kilometers verder buiten de Kaap woont een groot deel van de Zuid-Afrikanen in simpele huisjes of hutjes. Het voelt gek om een luxe restaurant uit de lopen en direct te worden benaderd door bedelende (zwarte) mensen. De norm dat je dan maar snel de taxi in moet stappen en deur van je ommuurde, extra goed beveiligde appartement achter je dicht moet trekken waardoor 'je er bijna niets van merkt' vond ik soms moeilijk te accepteren. Er is gewoon zo een duidelijk aanwezige verschil tussen arm (zwart) en rijk (wit). Negeren kon ik het niet.
Een dag zijn we zelf naar een township gegaan om een Braai mee te maken (een zuid-Afrikaanse BBQ). Dit op aanraden van de lonely planet en andere toeristen (dus veilig ;). Jel en ik keken onze ogen uit! De braai bij Mzoli's komt neer op een grote gathering van familie en vrienden, heel veel vlees en nog veel meer alcohol. Uit de speaker set knalt een huis-tuin-en-keuken-DJ wat opzwepende (afrobeat) house en de bezoekers van de braai zijn ook zeker niet vies van een klein dansje. Het was leuk om te zien dat een township gewoon gezellig is en echt niet alleen maar gevaarlijk en grimmig. We zijn wel ruimschoots weg gegaan voor alle flessen whiskey op waren ;-). Dat leek ons verstandiger gezien de ratio mens-fles sterk ongeveer 1:1 was. Oja, En bij terugkomtstond de auto er nog (winning).
Zuid-Afrika was een ervaring om nooit te vergeten! De natuur heeft absoluut mijn hart gestolen. De locals waren allemaal super behulpzaam en vriendelijk. Het eten was buitengewoon goed. Het roadtrippen voelde als echte vrijheid. En daarnaast heb ik nog nooit zo veel gelachen in één maand. :) Het was het maandje 'off-route' voor mijn reis naar Azië meer dan waard. Afrika Burn als afsluiter ZA spande absoluut de kroon. Maar die ervaring verdient een apart blogje. Dus daar later meer over.
Liefs,
Dasha

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!